Skinheads i Norge 1979-1987

Alt annet diskuteres her.

Skinheads i Norge 1979-1987

Innlegg Jah Ordrenekt » 06 Okt 2008, 19:04

Hei, jeg driver for tiden med innsamling av hva man kalle norske skinhead-artefakter (bilder, tapes, flyers osv) fra perioden 1979 til 1987. Såvidt jeg vet, fantes det ikke skinheads i Norge før 1979 (Stavanger), men dette er et tema jeg ønsker å få vite mer om - norske skinheads' historie, rett og slett. Vet noen om det fantes definerte skinheads i Norge før 1979, for eksempel? Og da bør det være unødvendig å påpeke at dette dreier seg om skinheads, ikke boneheads. Så hvis noen har bilder, fanziner, anekdoter, flyers eller plakater fra arrangementer, historikk, sitater; kort sagt ALT, kontakt meg. Etterhvert er tanken (hvis jeg får inn nok materiale!) at dette skal kunne bli en bok av ett eller annet slag. Perioden 1987 og fram til i dag skal jeg ta for meg senere. Kontakt meg på mail: eiene.thomas@gmail.com eller telefon 91772259. Snakkes!
Jah Ordrenekt
Medlem
Medlem

Innlegg marius » 08 Okt 2008, 19:32

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men: Fantastisk prosjekt! Lykke til!
Brukerens avatar
marius
Medlem
Medlem

Innlegg Lars Lüger » 08 Okt 2008, 19:49

Her er mannen å prate med:
http://www.facebook.com/profile.php?id=543867601

se facebookgalleriene hans Oslo skins, Pitbullklubben og Harrys Hangar.. bilder med laaange kommentarer, anekdoter etc.
Brukerens avatar
Lars Lüger
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Mullah Haram » 10 Okt 2008, 13:27

Han er Absolutt en mann å prate med ja, kan sende mailadresse på pm, veit ikke om han er mannen for akkurat den perioden da, har vel mye mer fra post-87 (men peil har han helt sikkert). Så vidt jeg vet er det nok kun i Stavanger det skjedde ting på veldig tidlig 80-tall, ellers var vel vokkisen i Fuck Ups en av de tidlige i OSlo. (Hvis man googler litt kan man kanskje også finne oppslag om folk som har kledd seg ut? som skins iforbindelse med VG oppslag om Apeberget og pissing på Tom Lund-statuen på slutten av åttitallet, men eneste fyr på bildet med bomber står vel og heiler...) Kan formidle telefonnummer til Trondheims ur-skin også, men her er det vel også snakk om andre halvdel av åttitallet.
Intet fremmed er meg menneskelig
Brukerens avatar
Mullah Haram
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Mullah Haram » 10 Okt 2008, 13:53

Her er første oppslag om norske skins jeg har funnet i norske aviser:)
Bilde

(Fra august 1982)

Ellers inesten ingenting, kun treff om nasse-skins og moske-sprengning. Samt intervju med Dr. Erik i 88 som benevner seg selv som eks-skinhead.
Brukerens avatar
Mullah Haram
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Chunderer » 10 Okt 2008, 15:09

haha jeg likte beskrivelsen av skinheads på slutten der:
"skinhead bevegelsen kommer fra england. tilhengerne opptrer glattbarbert, ofte i militære effekter og står for en rasistisk politikk. på sett og vis er de en utbrytergruppe fra pønker-bevegelsen"

hvem er dr. erik?
hva er maran-ata?
Chunderer
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Mullah Haram » 10 Okt 2008, 16:23

Maran Ata er vel en pinsemenighet? I alle fall i Norge.
Dr. Erik er legendarisk Rykkinn-friker (Bærum jaffal), var blant annet med i Nemlig Hemlig
Brukerens avatar
Mullah Haram
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Chunderer » 11 Okt 2008, 11:15

altså ikke han som laga "det eneste jeg vil er å ha det fett"?
Chunderer
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Mullah Haram » 11 Okt 2008, 11:40

joa, han ja
Brukerens avatar
Mullah Haram
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Chunderer » 11 Okt 2008, 11:48

dr.: eks skinhead og legendarisk? jøss :p
HAHA det hadde jeg aldri trudd
Chunderer
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Jah Ordrenekt » 12 Okt 2008, 17:46

Takk for alle tilbakemeldinger og oppmuntringer! Kjenner til Kallevik ja, og med Trondheims ur-skin, mener du da Einar?? Nå i første fase er jeg i første rekke interessert i ting som skjedde pre-1986, men begge disse kan nok hjelpe meg med info om det. Mullah Haram, har du flere slike avisutklipp? Det var meget interessant, og midt i blinken for denne "boken". Det som er på det rene er at Stavanger var først ute i Norge med det vi kan kalle rendyrkede skinheads rundt 1979, men jeg finner det vanskelig å tro at det ikke fantes noe andre slike miljøer eller individer i det langstrakte land fram til 1985. Bergen hadde visstnok tendenser, men her snakker vi mest om mods, ikke definerte skinheads. Ellers har jeg hørt rykter om enkelte "skinheads" i miljøet rundt Betong Hysteria i Oslo rundt 1982-83, vet noen noe mer om dette? Og hva med resten av Norge? Trondheim, Tromsø, Bodø??
Jah Ordrenekt
Medlem
Medlem

Innlegg Jah Ordrenekt » 12 Okt 2008, 17:54

Og ikke minst; fantes det noen band som definerte seg som Oi-band i Norge før 1987?? De eneste jeg vet om så langt er Oppslutning fra Stavanger som ga ut en kassett i 1982, ellers er det lite og ingenting. Har noen noe info om dette??
Jah Ordrenekt
Medlem
Medlem

Innlegg Fredrik B » 12 Okt 2008, 19:18

har hørt rykter om at det var et par skinheads i Vardø-bandet Alternativ Norge. de gav ut en demo i 1982.

når det gjelder Bodø så tror jeg det var en stor interesse for oi/skinhead-kultur men ingen rendyrkede skinheads, men ikke sitér meg på det. ta kontakt med Bjørn Jervås, han var sentral i miljøet og vet mer, tror han faktisk skrev en artikkel om skinheads/oi til bodøfanzinen Gakk i 1981/82 ? send meg en PM om du trenger tlf.nr. eller e-post adressen til Jervås.
Fredrik B
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg angst » 12 Okt 2008, 22:14

Det var noen skins i Krisitansand på 80 tallet. Skal se om jeg får tak på en av dem og ber dem ta kontakt med deg..
Brukerens avatar
angst
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Kjelli » 13 Okt 2008, 10:03

Tror faktisk det eneste bandet i Norge som har brukt Oi! stempelet er Oppslutning grunnet at bandet besto av en(to) Skinhead(s) (Otto), pønker (Monsen), Mod(Mellen) og streit (Som jeg ikke husker akkurat på nå). Senere ble vel Fuck Ups (sener Oi-divison), Whalers, Premier League (senere oi-divisjon) etc regnet som oi band selv om de kansje ikke brukte betegnelsen. Regner med du har vært i kontakt med Lille-Erik og Gulli (de dukker også opp i den engelske oi dokumentaren og muligens i Skinhead boka til George Marshall. Kommer ikke Kalle foresten fra Haugesund?? Nåja de byene jeg mest forbinder med skinheads er Stavanger og Oslo (Da regner jeg ikke med slike leke skins fra hokksund etc) Bergen hadde vel et lite Mod miljø (har hørt rykter om at det fantes skinheads i div byer uten at jeg helt har fåt verifisert slike ting)

Iallefall et interessant prosjekt T. regner med at jeg tar kontakt om jeg finner noe mer interessant til deg

K
Brukerens avatar
Kjelli
Administrator
Administrator

Innlegg Mullah Haram » 13 Okt 2008, 10:57

Varn Oinar jeg tenkte på ja!
Har tilgang på arkiv over norske aviser på jobb, men altså lite der om skins (minus nazier) før nittitallet.
Ellers fantes det selvsagt spredte skins i Oslo tidlig åttitall også. Men distinksjonen punk / skin er vel noe ullen i mange tilfeller sånn som rundt GB som du nevner. Jeg vet at SU-avisa Press i ca 1984(nei, jeg har aldri vært SUer) hadde oppslag/spesialnummer om diverse subkulturer blant OSlo-ungdom. Der er Geir Brurok og noen andre slått opp som eksempel på ordentlige pønx (i motsetning til fashionpunks) men så vidt jeg husker har de veldig skinaktig uniform, det står vel et eller annet om skins også. Flere intervjuer og bilde av en skinna Brurok på forsida av avisa jaffal.
Få med diskusjonen mellom Oppslutning og diverse skremte sosialister på Nye Takters leserbrevsider i ca 1981 også. ganske artig sjø."Vi trenger ikke Oi! i Norge!!!"
Brukerens avatar
Mullah Haram
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Kjelli » 14 Okt 2008, 11:12

Noen som har hørt om Punk/Oi bandet Ole Reidars

http://www.rockheim.no/Rockipedia/Vault.aspx?entity=491008 fant en beskrivelse av det på Rockheims sine sider.

K
Brukerens avatar
Kjelli
Administrator
Administrator

Innlegg pinkdirt » 15 Okt 2008, 13:33

Så vidt jeg husker var det en del skins i miljøet rundt Betong Hysteria og Tinkern på slutten. Trygve Mathisen er mannen som vet mye om det. Husker jeg gikk på Førsøksgym sammen med en skinhead (han er død), Tom (Tatoo-Tom) Løbekk het han.
pinkdirt
Medlem
Medlem

Innlegg Jah Ordrenekt » 15 Okt 2008, 17:08

Takker og bukker for all info til nå! Dette blir et møysommelig prosjekt, så jeg skal starte i det små og samle inn alt jeg kan får mine fettete fingre på og deretter redigere det videre. Så ALT mottas med takk! Angst, jeg vil meget gjerne ha kontakt med eventuelle Kristiansand-skins! Er det noen som har det nummeret av Press som Mullah Haram snakker om? Ja, har lest brevspalten i Nye Takter med stor interesse. Oi-føljetongen er festlig lesning, svært lite støtte ute og går til stakkars Otto og Oppslutning, hehe. Har noen en kopi av demoen til Alternativ Norge?? Og gjerne bilder, info etc om dette bandet? Har nemlig hørt gjetord om det tidligere også.
Jah Ordrenekt
Medlem
Medlem

Innlegg Chunderer » 20 Okt 2008, 11:10

noen som har mulighet til å legge ut Oppslutning i sendspace tråden?? :shock:
Chunderer
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg PosiT » 21 Okt 2008, 09:17

Bra prosjekt. Gleder meg til å se resulatet.
fuck drugs. fuck you.
Brukerens avatar
PosiT
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Innlegg Kjelli » 04 Des 2008, 16:41

Her er en pdf utgave av skin fanzina Kort Hår nr 2. Noen som sitter på #1 og andre utgaver (om det kom??)

http://www.sendspace.com/file/dmjoit

K
Brukerens avatar
Kjelli
Administrator
Administrator

Innlegg olebullshit » 05 Des 2008, 13:15

Sjekk bilder av krampe i 1980 i tre grep og sannheten boken
Thomas har sikkert noe å si om bergen på den tiden, han pleier å opptre med noen krampe låter på den store pønkefesten hvert år.
Don`t get smart, get mad
Brukerens avatar
olebullshit
Medlem
Medlem

Innlegg Strawdog79 » 08 Des 2008, 20:45

Kjelli skrev:Her er en pdf utgave av skin fanzina Kort Hår nr 2. Noen som sitter på #1 og andre utgaver (om det kom??)

K

Har nr. #1 og #3. Skal se om jeg ikke kan få skannet de til deg i løpet av uka.
Brukerens avatar
Strawdog79
Medlem
Medlem

Innlegg NXP » 17 Des 2008, 06:33

Strawdog79 skrev:
Kjelli skrev:Her er en pdf utgave av skin fanzina Kort Hår nr 2. Noen som sitter på #1 og andre utgaver (om det kom??)

K

Har nr. #1 og #3. Skal se om jeg ikke kan få skannet de til deg i løpet av uka.

Håper virkelig du får scannet #1 og #3 og får de lagt ut her.

Vet bare om en norsk fanzine før 1987 som kan falle inn under denne trådens tema og det er Red Tag. Her er scan av Red Tag #1 (1984). Vet noen om det kom flere nr og i såfall kan noen legge ut scan her?
http://www.4shared.com/file/76358217/37d41beb/Red_Tag.html

Bodø hadde aldri noe skinheadmiljø eller band. Det var noen få personer som var innom det som mer var bonehead enn skinhead og så hadde vi Gunnar da. Bodøs eneste 100% selverklærte skinhead. Han er verdt en bok alene. Skal se om jeg finner tak i han å høre om han er villig til å stille opp til intervju. Ble beæret med flere tekstlinjer på Terror for Jesus låten "Lesbian Toesuckers". Legendarisk personlighet om enn ikke mer beryktet.

Fredrik B viser til at Bjørn Jervås (Hjertesvikt A/S, SnowCats, Irie Darlings og nå i Manna) hadde noen artikler om OI! i Gakk. Har scannet de med motinnlegg som kan lastes ned på denne linken under her. De er stort sett konsentrert rundt det som skjedde i England og om hvorvidt OI! Var nazipunk eller ikke. Bjørn ramser opp flere band som definitivt ikke er OI som f.eks. Discharge og Dead Kennedys etc i sin første artikkel i Gakk #1. En artikkel som nok var godt ment, men som i ettertidens ubarmhjertige lys fremstår som synsing over en lav sko. Bambi Riscossas motinnlegg i Gakk #2 dekker de fleste av mine ankepunkter på Bjørns artikkel i Gakk #1, så les den.

http://www.4shared.com/file/76350763/bc87a331/Gakk.html

Alternativ Norge ga ut en legendarisk kassett (Blinde nordmenn) i 1982 i Vardø (Vadsø??) som inkluderte coverversjoner av bl.a. Cockney Rejects. Men om de var skinheads tviler jeg på. Var nok pønkere som likte OI!, men er ikke sikker.

De norske skinheadene som ble skutt i Sverige var fra Narvik og spilte bl.a. i Motstandsbevegelsen (låt på Null problem) og het Geller og ... faen husker ikke navnet nå og han spilte vel ikke i noe band heller. Kommer nok på navnet etterhvert.

Legger inn scan av artikkel om hva som skjedde da Geller ble skutt i foten av svensk polis i 1982. Hentet fra Skandal #7 som kom vel ut senhøsten 1982 hvis jeg husker rett.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
http://musikkfranorge.blogspot.com/
Last ned Rechtum immortalis sitt nye album helt gratis på http://paranoiaisfreedom.blogspot.com/
Brukerens avatar
NXP
Medlem
Medlem

Innlegg Fiskebölle » 17 Des 2008, 13:36

NXP skrev:Alternativ Norge ga ut en legendarisk kassett (Blinde nordmenn) i 1982 i Vardø (Vadsø??) som inkluderte coverversjoner av bl.a. Cockney Rejects. Men om de var skinheads tviler jeg på. Var nok pønkere som likte OI!, men er ikke sikker.

De norske skinheadene som ble skutt i Sverige var fra Narvik og spilte bl.a. i Motstandsbevegelsen (låt på Null problem) og het Geller og ... faen husker ikke navnet nå og han spilte vel ikke i noe band heller. Kommer nok på navnet etterhvert.

Legger inn scan av artikkel om hva som skjedde da Geller ble skutt i foten av svensk polis i 1982. Hentet fra Skandal #7 som kom vel ut senhøsten 1982 hvis jeg husker rett.

Kjenner til gitaristen i Alternative Norge. De var fra Vardø. Mulig han ene av de to vokalistene de hadde var skinhead. Send en pm så kan du få tlfnr og mailadressen til gitaristen..
(fjernet bildet. om noen trenger det send meg en pm)

"Geller" i 81 en gang tror jeg. Mer om han etter det vet jeg ikke..
(fjernet bildet)
Sist endret av Fiskebölle den 08 Okt 2009, 13:13, endret 2 ganger.
Autopoietikk
c¨,)
Brukerens avatar
Fiskebölle
Medlem
Medlem

Innlegg Jah Ordrenekt » 17 Des 2008, 19:57

Tusen takk, folkens! Dette er virkelig gull verdt for meg! Slike utklipp og scans er essensielle for prosjektet. Skal legge alt dette i arkivet, og er veldig interessert i å høre mer om Bodø og miljøet der. Ta gjerne kontakt med meg hvis dere har noe på hjertet. Får kanskje muligens tak i Alternativ Norge-teipen snart, og gleder meg til å høre den!
Ellers er har Oppslutning-teipen hatt en runde i studio, og er klar for utgivelse i 2009. Kjelli, fikk du mailen min?
Jah Ordrenekt
Medlem
Medlem

Innlegg Kjelli » 18 Des 2008, 13:57

Her er overnevte scans fra Skandale #7 som mer lesbar Pdf fil

http://www.sendspace.com/file/qudh2e

Stor takk til NXP!
K
Brukerens avatar
Kjelli
Administrator
Administrator